Under de senaste decennierna har antalet barn som går i skolan ökat kraftigt. 67% av alla barn gick i förskola 2018 och andelen fortsätter att stiga. Allt fler barn i låginkomstländer avslutar idag en grundskoleutbildning. I dag går 85 procent av världens barn i skolan. Antalet barn som inte går i skolan har minskat från 376 miljoner (2000) till 258 miljoner (2018). Antalet flickor i grundskolan har ökat med 180 miljoner sedan 1995, och globalt går det lika många flickor som pojkar i skolan. Denna siffra döljer dock stora skillnader på regional nivå.
Samtidigt återstår stora utmaningar: nästan 260 miljoner barn – var sjätte barn globalt – gick inte i skolan 2018. Hälften av dem finns i konfliktzoner och i Afrika söder om Sahara. I många skolor är utbildningskvaliteten fortsatt låg. Skolstängningarna 2020 till följd av coronapandemin har också inneburit ett massivt avbrott i utbildningen vilket påverkat 1.6 miljarder barn och unga i 190 länder. Unesco har uppskattat att 24 miljoner barn och unga som påbörjat sin skolgång aldrig kommer att återvända till skolan.
Av de 770 miljoner vuxna som inte är läs- och skrivkunniga är två tredjedelar kvinnor. Av de barn som sannolikt aldrig kommer att sätta sin fot i ett klassrum är två tredjedelar flickor.
Svenska Unescorådet publicerade 2017 rapporten Utbildning i utvecklingssamarbetet – En kartläggning och sammanställning av biståndet till utbildning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Läs rapporten här.
Global Education Monitoring Report
Sedan 2002 publicerar Unesco årligen en rapport om utbildningen i världen. I varje års rapport behandlas olika teman. Rapporterna baseras på data som huvudsakligen är framtagen av Unesco Institute for Statistics (UIS).
Samtliga rapporter finns tillgängliga på Unescos hemsida.