Idag lanserar Unesco kampanjen #PostWithCare som uppmanar digitala innehållsskapare världen över att tänka kritiskt kring sin närvaro online. Kampanjen inleder den globala veckan för medie- och informationskompetens, ett initiativ från Unesco som återkommer varje år.
Vi har idag en ny generation som skapar innehåll i den digitala världen. En mångfald av röster som ger nya värdefulla perspektiv men också väcker frågor om pålitlighet, professionalitet och etik. Unesco erbjuder i samarbete med Knight Center for Journalism in the Americas en onlinekurs som ger digitala innehållsskapare en möjlighet att reflektera över hur information skapas och delas.
Dessutom arrangerar Unesco och Jordanien en global konferens om medie-och informationskunnighet, 30-31 oktober, i Ammam, Jordanien.
Läs mer om MIK-veckan här:
Global Media and Information Literacy Week | UNESCO
MIK Sverige
I Sverige uppmärksammas frågan av MIK Sverige, ett nätverk av 24 myndigheter och organisationer som arbetar för att genom samverkan utveckla kunskap, stärka kvaliteten och effektivisera arbetet inom MIK-området.
När allt mer offentlig debatt och kommunikation sker digitalt är medie- och informationskunnighet väsentligt för att kunna navigera i vardagslivet och vara en medveten medieanvändare. Medie- och informationskunnighet handlar om att förstå mediernas roll i samhället och att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information. Det handlar även om att kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier och sammanhang.
Begreppet har ofta kommit att likställas med källkritik och källtillit, men är betydligt bredare än så. Det är ett område i utveckling, eftersom teknik och medieanvändning ständigt förändras.
Med anledning av MIK-veckan har Mediemyndigheten tagit fram en film som förklarar vad MIK är för något:
Mer om MIK i Sverige finns här:
MIK Sverige – Mediemyndigheten
Startsida – MIK Sveriges kunskapsbank (kunskapsbank-miksverige.se).